woensdag 26 februari 2014

pannenkoekjes van courgette en rijstnoedels, met yoghurtsaus

Pannenkoekjes, mmmmmm.  En dat gaat van zoete pannenkoekjes naar hartige, ik lust ze allemaal even graag ! Toen ik afgelopen maandag Sofie Dumont deze pannenkoekjes dus zag maken, was ik direct verkocht.




Laat een portie rijstnoedels (ik heb een haf pakje gebruikt, dat is ongeveer 125 gr) koken volgens de aanwijzingen op de verpakking.  Laat uitlekken, wat afkoelen en snij dan fijner zodat je geen lange slierten hebt voor de pannenkoekjes.
Rasp 1 courgette.  Voeg er peper en zout bij en meng goed.  Laat dan de courgette uitlekken in een vergiet.
Doe 3 eieren in een kom en klop los.  Voeg hierbij 150 gr bloem en meng goed tot een gladde massa.  Ik heb een klein beetje room toegevoegd om het mengsel wat minder stevig te maken.
Snij 3 bosajuinen zeer fijn en voeg bij het bloem / ei mengsel.
Doe er ook de rijstnoedels bij, meng goed en kruid met wokkruiden (mengeling van look, sesamzaad, zeezout, koriander, zwarte peper, venkel, kaneel, ui, gember, kruidnagel, anijszaad - bv van Piet Huysentruyt).
Verhit Oosterse wokolie en bak daarin de pannenkoekjes langs beide kanten mooi bruin.  Zorg dat de olie heet genoeg is.  Schep een lepel van het mengsel in de pan en druk dit plat.  Je kan zelf kiezen hoe groot je de pannenkoekjes maakt maar zorg wel dat ze niet te dik zijn.
Ondertussen maak je de yoghurtsaus.  Meng hiervoor 125 gr witte yoghurt natuur met 1 eetlepel Oosterse wokolie, peper, 1 fijngesneden teentje look en fijngesneden blaadjes munt (ik heb ongeveer een 20 blaadjes gebruikt maar dat kan je naar eigen smaak bepalen natuurlijk).
Ik heb er fijn gesneden gerookte zalm bij gegeten (zeer lekker) maar je kan dit natuurlijk weglaten en er een vegetarisch gerecht van maken en er enkel sla bij geven.

Wat heb je dus nodig :

  • 125 gr rijstnoedels
  • 1 courgette
  • 3 eieren
  • 150 gr bloem
  • beetje room
  • 3 bosajuinen
  • wokkruiden
  • 125 gr witte yoghurt natuur
  • 1 teentje look
  • verse munt (een 20 blaadjes)
  • peper
  • zout
  • Oosterse wokolie
  • gerookte zalm
  • sla
Met deze hoeveelheid heb je zeker genoeg voor 2 personen, ik had zelfs nog een beetje over.

SMAKELIJK :-) !

Enne, als je 't zelf maakt graag even een seintje of je 't lekker vond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten