woensdag 26 februari 2014

pizza met zoete aardappel

Ik had nog 3 zoete aardappelen liggen, dus vanmorgen ging ik op zoek naar een recept.  Ik wilde eens iets anders dan puree.  Via VTM Koken zag ik een recept voor pizza met zoete aardappelen en boerenkool.  Ik heb dit lichtjes aangepast (prei ipv boerenkool, zure room toegevoegd, zoete aardappelen gepoft) et voilà




Een paar uren op voorhand laat je 3 zoete aardappelen poffen in de oven op 200 ° gedurende een 40 à 45 minuten.  Deze laat je goed afkoelen, waarna je de schil eraf haalt en de zoete aardappel in schijfjes snijdt van een 2 cm dik.
Kort op voorhand laat je hiervoor een 100 gr fijngesneden prei een paar minuten bakken in wat olijfolie met look en chili.  Voeg er ook nog 1 fijngesneden teentje look bij.  Laat dit wat afkoelen.
Op de moment zelf laat je de oven voorverwarmen op 180 ° (check zeker de verpakking van het pizzadeeg hiervoor, dit kan afwijken).
Rol het pizzadeeg uit (ik beken, ik heb het mij gemakkelijk gemaakt en dit kant-en-klaar gekocht). Wrijf dit volledig in met losgeklopt ei.  Doe hierop een laagje zure room.  Leg dit niet te dik, en smeer uit tot op een paar cm van de rand.
Verdeel hierover 1/2 fijngesneden chilipepertje, leg er de helft van de prei en de helft van de schijfjes zoete aardappel op, strooi er pompoenpitten over en bedek met een paar sneetjes mozzarella.
Kruid met wat paprikapoeder en zet een 10 à 12 minuten in de oven (check ook hiervoor de verpakking van het pizzadeeg).
Bestrooi met rucola voor het serveren.

Ik heb zo 2 pizza's gemaakt maar eigenlijk vind ik dit tamelijk zwaar en is 1 volledige pizza voor mij te veel (en ik ben niet direct een kleine eter).  Persoonlijk stak de zoetere smaak, alhoewel lekker, mij toch snel tegen, wat toch ook wel een beetje de reden is denk ik dat mijn pizza niet volledig op was.  Wat niet wil zeggen dat het geen smakelijk recept is, hou er alleen rekening mee dat het tamelijk zwaar is en dat je wel liefhebber moet zijn van een zoete smaak bij het hoofdgerecht.

Wat heb je dus nodig :

  • 3 zoete aardappelen
  • 100 gr prei
  • 1 teentje look
  • 2 pizzadeeg
  • 1 ei
  • een klein potje zure room
  • 1 chilipepepertje
  • handvol pompoenpitten
  • mozzarella (een 10 sneetjes heb je nodig)
  • rucola
  • olijfolie met look en chili
SMAKELIJK :-) !

Enne, als je 't zelf maakt graag even een seintje of je 't lekker vond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten