zaterdag 8 februari 2014

witte winter lasagna

Donderdag avond, de nieuwe Libelle Lekker zit in de brievenbus.  Dit betekent vrijdagochtend lekker lang ontbijten en hem van A tot Z uitpluizen ! En hierbij alvast sorry poezekes dat jullie zo lang op jullie eten hebben moeten wachten ...


Op bladzijde 45 valt mijn oog op het recept voor een witte winter lasagna, en ik weet direct wat ik 's avonds ga klaarmaken.




Dit is echt een aanrader, eens een totaal andere lasagna.

Je verwarmt hiervoor de oven voor op 200 °.
Mix 250 gr ricotta, 50 gr geraspte parmezaan, 1 bosje verse basilicum en 1 klein potje kleine witte bonen tot een gladde puree en kruid met een beetje peper.
Voeg aan de bonenpuree grote witte bonen en borlotti bonen toe (beide 400 gr dus grote potten) en meng goed.

Maak een bechamelsaus met een 500 à 750 ml melk.  Hiervoor laat je een 30 à 40 gr boter smelten waar je 3 à 4 eetlepels bloem aan toevoegt en geleidelijk aan ook de melk terwijl je goed roert.  Ik meet dit nooit exact na qua hoeveelheid, dit is bij benadering maar ik vermoed dat de meeste mensen wel een bechamelsaus kunnen maken (toch als je graag kookt).  Doe bij de saus 1 eetlepel graantjesmosterd en meng goed.
Leg dan in een ovenschotel een dun laagje bechamelsaus en voeg er een beetje room aan toe.  Bedek de saus met lasagna vellen.  Ik gebruik er die je niet moet voorkoken, daarom dat ik toch een degelijke hoeveelheid vocht voorzie daar die vellen veel saus opnemen.  Op de lasagna vellen leg je een laagje bonenpuree en voeg ook hier een beetje room toe om het vochtiger te maken.  Kruid met een beetje paprikapoeder.  Dan terug een laagje bechamelsaus, lasagna vellen, de rest van de bonenpuree (met weer wat extra room en gekruid met lookkruiden), lasagna vellen, bechamelsaus.
Eindig dan met sneetjes van 1 klein blokje mozzarella, die je bedekt met gratin kaas.
Zorg zoals al vermeld dus zeker voor voldoende saus, de lasagna mag goed onderstaan.
Zet de ovenschotel een 25 minuten in de voorverwarmde oven (controleer zeker de gebruiksaanwijzing op de verpakking van de lasagna vellen).

Ik ben lichtjes afgeweken van het recept (tja, ik kan het niet laten).  Ik heb geen olijven toegevoegd zoals in het origineel (zelfs na meermaals proeven lust ik dat gewoon niet !), en de mosterd en de kruiden zijn ook eigen ideetjes.

Een lekkere lasagne, maar wel zeer zwaar.  Deze schotel is eigenlijk wel geschikt voor 3 personen.  Of je eet er toch van met 2 personen en vecht de volgende dag voor de overschot ;-).

Wat heb je dus nodig :

  • 250 gr ricotta
  • 50 gr geraspte parmezaan
  • 1 bosje verse basilicum
  • 1 klein potje kleine witte bonen
  • 1 grote pot grote witte bonen
  • 1 grote pot borlotti bonen
  • 500 à 750 ml melk
  • 30 à 40 gr boter
  • 3 à 4 eetlepels bloem
  • 1 eetlepel graantjesmosterd
  • een 10-tal lasagna vellen
  • paprikapoeder
  • 1 klein blokje mozzarella
  • gratin kaas

SMAKELIJK :-) !

Enne, als je 't zelf maakt graag even een seintje of je 't lekker vond

1 opmerking: