zondag 3 augustus 2014

paprika's uit de oven met granensalade

Wij eten steeds minder vlees dus jullie gaan hier steeds meer vegetarische gerechten zien verschijnen.  Zoals dit bv, een lekker, kleurrijk, gezond recept uit Delicious magazine.




Verwarm hiervoor de oven voor op 200 °.  Snij de kapjes van 4 paprika's.  De kleur kies je zelf, ik koos voor 4 kleuren om het fleurig te kunnen presenteren.  Verwijder ook de zaadlijsten binnenin de paprika's en zet ze, met het kapje er terug op, in de oven.  Bij het originele recept zeggen ze om de paprika's op de bakplaat te zetten maar de mijne bleven niet staan.  Ik wilde niet direct in de onderkant beginnen snijden, om te vermijden dat ik daar ook een opening zou maken.  Dus zocht ik een vuurvaste kom waar ze juist alle 4 mooi inpasten.  Ik wreef de kom in met olijfolie met look en chili en zette zo de paprika's mooi naast elkaar, rechtop.  Laat ze 25 minuten in de oven staan.
Maak intussen de granen klaar.  Ik gebruikte tarwekorrels, maar je kan ook quinoa, bulgur, ... gebruiken of zelfs een mengeling van verschillende granen.  Ik nam hiervoor 1 zakje van 125 gr.
Rooster ook een 100 gr noten in een anti aanbakpan zonder vetstof.  Ik gebruikte een mengeling van cashew-, amandel- en hazelnoten, maar ook dit kan je zelf kiezen.  Blijf wel bij de pan staan want dit kan snel aanbranden (ik spreek uit ervaring !).  Laat de noten wat afkoelen.
Meng dan 1/2 in blokjes gesneden komkommer samen met 1 rode ajuin, 1 bosje in schijfjes gesneden radijzen en de geroosterde noten.
Schep hier ook de granen door.
Voeg het sap van 1 limoen toe en 5 à 6 eetlepels olijfolie.  Kruid met een beetje peper en roer alles goed door elkaar.
Doe de granensalade in de paprika's.

Dit is een zeer vullend gerecht, ik had 2 paprika's per persoon voorzien maar dit bleek voor mijn maagje toch iets te veel te zijn.  Voor Stefan vormde het dan weer geen enkel probleem.

Wat heb je dus nodig :
  • 4 paprika's
  • olijfolie met look en chili
  • 1 zakje - 125 gr tarwekorrels (of quinoa, bulgur, ...)
  • 100 gr noten (bv mengeling cashew-, amandel- en hazelnoten)
  • 1/2 komkommer
  • 1 rode ajuin
  • 1 bosje radijzen
  • 1 limoen
  • 5 à 6 eetlepels olijfolie
  • peper
SMAKELIJK :-) !

Enne, als je 't zelf maakt graag even een seintje of je 't lekker vond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten