donderdag 29 januari 2015

"it's a piece of cake" ... cake

"It's a piece of cake", deze cake, of in 't schoon Vlaams "'t is poepsimpel".  En dat is het recept voor deze heerlijke cake effectief ook ! Ooit, in een ver verleden kreeg ik dit recept van een ex-collega.  Cake met yoghurt en olijfolie, het leek me toen zo'n rare combinatie.  De olijfolie heb ik inderdaad al moeten vervangen door notenolie.  Allé ja, niets moet maar olijfolie heeft zo'n specifieke smaak, het paste niet echt vond ik.  Ok, het maakte, samen met de yoghurt, de cake wel lekker smeuïg dus volledig weglaten was geen optie.  Vervangen door notenolie daarentegen ...

Sindsdien heb ik geen ander recept meer gebruikt voor cake, geen quatre-quarts-gedoe of ingewikkelde recepten voor mij.  Dit is zo klaar, en als de nood het hoogst is (of beter gezegd als de goesting in cake het hoogst is), is dit zo klaar.  En als je een beetje hobby-bakker bent heb je (bijna) alle ingrediënten vast wel in huis.


De basis voor deze cake is 1 potje witte, ongesuikerde yoghurt van 125 gr.  De yoghurt doe je in een mengkom en dan gebruik je het lege potje als maatbeker.
Bij de yoghurt voeg je dan 1 à 1,5 potje rietsuiker, 3 potjes zelfrijzende bloem, 1 potje notenolie, 2 zakjes vanillesuiker en 4 eieren.
Dit alles meng je goed door elkaar tot je een gladde massa bekomt.

En voilà, de basis voor een lekkere cake !

Hier kan je dan naar smaak eventueel bv stukjes appel, chocolade, noten, ... aan toevoegen, waar je ook maar zin in hebt.

Je bakt de cake op 160 ° gedurende ongeveer 50 à 60 minuten (afhankelijk van je oven).

Super lekker van smaak, smeuïg en een toppertje hier in huis !

Wat heb je dus nodig :

  • 1 potje ongesuikerde witte yoghurt - 1235 gr
  • 1 à 1,5 potje rietsuiker
  • 3 potjes zelfrijzende bloem
  • 1 potje notenolie
  • 2 zakjes vanillesuiker
  • 4 eieren
  • naar smaak : stukjes appel, chocolade, noten, ...
SMAKELIJK :-) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten